DEAR VIEWERS

Thank you for visiting my blog.
You may leave your comments & notes. It is much awaited & appreciated. Open your eyes & keep your mouth shut! Please read all entries, then you'll know me & understand my situation. If you feel uncomfortable with the content of my blog, please leave...
I'll write whatever I want!

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, March 29, 2010

Mengaji...

...


Malam tadi aku tanya Aisya, macamana dengan Kelas Fardhu Ain & Mengaji yang telah disertainya two months ago. She said ok. Ustaz taklah garang macam mummy ajar. Eh3x, mummy jugak yang kena. Garang sangat ke aku ni? Erm, bab cara ajar dia mengaji, I follow my mum's style sebab aku dari kecik mak yang ajar aku mengaji. So, secara tak langsung, aku ikut gaya mak aku ajarlah kan. Mak memang garang bila ajar kami adik-beradik mengaji.

Back to Aisya's story. Aku memang mengajar dia mengaji everyday selepas Solat Maghrib. Selepas solat Maghrib, aku akan mengaji jugak. So, sementara menunggu aku sudah mengaji Al-Quran & membaca Yasin, Aisya akan menghafal dulu. Then, aku dah habis, I'll monitor her. Begitulah rutin harian.

Selepas selesai semuanya dan sementara menunggu azan Isyak, kami bertukar cerita. Masa tu mulalah.. selalunya situasi pun jadi syahdu. Bermulalah episod nangis2 pulak. Lepas nangis2, gelak2. Pastu ambik gambar. Then dok ketawakan gambar & muka masing2. Jadilah seperti gambar2 di sini. Aksi2 selepas nangis. Begitulah kami, lebih suka terperap & menghabiskan masa berdua di dalam bilik sahaja.

Rutin ni berubah on monthly holiday. Masalahnya dulu2 kalau aku 'cuti', dia akan cuti mengaji jugak. So, bila now dah hantar dia ke kelas Fardhu Ain & mengaji every Friday, Saturday & Sunday nite, aku rasa lega jugak. Sekurang2nya dia tidak akan bercuti mengaji kalau aku 'cuti'.

InsyaAllah, selagi aku mampu & berkesempatan, aku akan terus mengajar anak aku mengaji & bab-bab agama. Aku tak nak melepaskan tanggungjawab itu bulat-bulat kepada ustaz or ustazah. Aku juga boleh belajar sambil mengajarnya. If ada kelapangan or peluang, hendak sangat rasanya menghadiri kelas Tajwid or Taranum. Tapi dengan siapa ya? Masanya? Tempatnya? Duitnya???


...

2 comments:

Pacifist said...

Allhamdullilah, melentur buluh dari rebungnya,semoga segala urusan sue dipermudahkan.seorang ulama salaf ada menukilkan "dunia ini adalah kerisauan dan dukacita, jika terdapat kesenangan di dalamnya, itu bererti keuntungan"

sue said...

InsyaAllah.. semoga kita semua dibawah lindunganNya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...