DEAR VIEWERS

Thank you for visiting my blog.
You may leave your comments & notes. It is much awaited & appreciated. Open your eyes & keep your mouth shut! Please read all entries, then you'll know me & understand my situation. If you feel uncomfortable with the content of my blog, please leave...
I'll write whatever I want!

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, October 23, 2009

Nasi Kerabu

...

Hari ni aku makan nasi kerabu lagi. Since Monday for breakfast, aku makan nasi kerabu except yesterday makan Roti Telur. Meaning dah 4 hari makan nasi kerabu. Kebetulan nasi kerabu awe baru meniaga kat AIKOL sedap pulak..

Bila order dia dah tau dah... Cik Mek Sue punyer x nak budu, x nak togeh, sambal cili sikit, kuah lebih. Hehehe... Ok jgk rasanya nasi kerabu dia. Lengkap ada ikan celup tepung, daging bakar, ayam percik & telur masin.

Aku belajar makan nasi kerabu since ITM tahun 1995. Eija yg ajar aku makan nasi kerabu. Beli kat Pasar Malam Jengka. X nak budu & makan dengan ayam goreng. Pelik kan? Since tu lah aku makan nasi kerabu mcm tu, xnak budu tapi dgn ayam goreng.

Dulu masa duduk kat Kuantan, jiran aku org Kelantan. Kak Ti namanya. Kalau dia nak buat nasi kerabu dia akan ajak aku tolong dia sbb agak leceh nak menyediakan bahan2 nasi kerabu. Teringat kenangan memasak nasi kerabu dgn dia. Prepare solok lada, daging bakar, ikan celup tepung, telur masin, kuah masak, sambal kelapa + isi ikan, ulam2 & nasi bunga biru. Bunga biru? Bunga ni lah yg menjadikan color nasi tu jd biru. Selalunya dia import bunga tu bila dia kelik Kelate.

Lebih kurang 13 tahun duduk kat Pantai Timur, kira puas jgk la makan makanan sebelah sana. Macam2 benda aku cuba... Sedap gak. Erm, teringat 'AKOK KOTA BHARU' la pulok. Aku x tahu pun kat mana kedai yg sedap sbb K.Ti jd supplier aku setiap kali dia balik KB. Hahaha... Anyway thanx to K.Ti sbb selama 8 years K.Ti sudi ajar Sue byk benda pasal Kelantanism.

Nasi kerabu awe AIKOL sedap jgk sbb dia guna 'pure' bunga biru. Bkn pewarna. Boleh tahu beb!

Hari ni awe tukang bungkus oghe lain, dia terletak budu. Masin sikit rasanya. Ooo, agaknya rasa budu tu lah yg masin kot. Hehehe, sori la beb, aku x makan budu. So aku x tahu mcmana rasa budu. Aku x makan budu sebab byk sgt cite yg menggelikan pasal budu, so better do not take BUDU. Oghe lain yg makey budu jange maroh!

Dah siap bgks barulah awe yg biasa jd tukang bungkus muncul... Dia kata "Guane oghe Kelate dok make budu nih!" Aku pun katalah sbnrnya suka makan je. Dia pun pelik, "Lorr, ingatkan oghe Kelate, panda kecek Kelate". Ngeh3x :D

Ni lah menu aku utk minggu ni...

Nasi Kerabu dgn Solok Lada, Telur Masin & Ayam Goreng


Alhamdulillah... Kenyang! Burp!

...

1 comment:

Anonymous said...

beb... memori kan beb...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...