DEAR VIEWERS

Thank you for visiting my blog.
You may leave your comments & notes. It is much awaited & appreciated. Open your eyes & keep your mouth shut! Please read all entries, then you'll know me & understand my situation. If you feel uncomfortable with the content of my blog, please leave...
I'll write whatever I want!

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, April 20, 2016

Perkongsian daripada Ustaz Ebit Liew..

...

Baru ini berbual dengan seorang abang ni. Dia kata, isteri saya sangat baik dan bijak. Dia bantu saya berada di tempat saya berada hari ini...dia asbab saya berubah. Dialah bidadari saya...
Saya tergelak dengan kisahnya kerana cara dia cerita kelakar....

Katanya, satu hari saya ada 2 telefon. Satu jer yang isteri saya tahu. Satu lagi saya guna untuk makwe makwe saya. Satu hari masa saya nak ke bandar kl. Telefon berbunyi. Saya cepat-cepat angkat. Sekali masih berbunyi. Bunyi bawah kerusi makin kuat. Sambil saya drive isteri saya seluk tangan dan ambil. Sudah habislah katanya. Muka saya pucat.

Isterinya nampak nama perempuan keluar. Terus isteri dia campak telefon tu keluar tingkap kereta tengah berjalan. Dia terkejut dan diam. Isterinya pun tak tanya apa-apa. Sampai di kl dia kata abang saya nak shopping boleh?

Cepat-cepat suami dia kata boleh. Isteri dia shoping dan dia pergi bayar. Terperanjat isterinya belanja barang anak-anak dan keperluan semuanya sampai rm5k dalam sehari. Habis kad kredit.
Dah lewat isterinya kata abang malam ni tidur hotel boleh. Takyah balik rumah. Isterinya goda suaminya. Lepas tu esok ajak shoping lagi. Habis lagi 2k. Suaminya terdiam lagi..

Tak lama dia kata jika awak nak kahwin lain cakap jer saya pinangkan. Saya uruskan untuk awak. Dia kata saya tahu tu jerat untuk saya..haha..saya pun dah tak nak dah selepas telefon kena campak luar tingkap.

Duit cuma ada sedikit jer lagi. Isterinya jaga solat awal waktu dan solat malam. Subuh dia kejut suaminya. Pukul 5 pagi. Abang jomlah bangun tahajud. Semenjak hari itu saya taubat dah takde perempuan lain selain isteri saya..

Saya tersedar saya senang selama ini kerana isteri saya berjimat cermat. Dia tak pernah beli apa-apa untuk dirinya. Dia cari barang paling murah bila beli barang. Dia tak hidup macam orang lain. Dia uruskan semua hal rumahtangga sehingga saya boleh bekerja dengan senang. Saya boleh rehat. Dia uruskan semua hal rumahtangga. Dia kemas rumah. Dia buat semua. Dia tak sempat rehat. Tak sempat makan dan tidur dengan sempurna. Seluruh hidup dia cuma ada saya..Tapi ini balasan saya pada dia. Saya menyesal..

Kisah kedua. Pernah isteri dia minta tolong buang sampah dan angkat baju. Bila isterinya balik, semua kerja suaminya tka buat lagi. Isterinya muka berubah. Dia ambil kunci dan kata abang pergi kedai dan minum kat kedai sebelum kita bergaduh. Saya cepat-cepat ambil kunci dan lari...takut saya..

Ada sekali lagi saya suka main snooker. Saya berjudi. Isteri saya tegur saya. Saya tak mahu dengar. Isteri saya tolong lap kayu snooker saya dan kata abang pergi main sampai menang. Jangan kalah. Lepas tu duit boleh kita makan sedap-sedap. Dia senyum jer..

Itulah hari terakhir saya main snooker.

Dia setkan waktu solat ada azan dekat hp saya. Dia tahu saya sibuk dia ingatkan saya solat..

Sehinggalah saya tahu sayalah lelaki paling beruntung dalam dunia kerana isteri saya bijak dan faham saya. Saya syukur dapat tinggalkan tabiat buruk saya.

Satu yang tak boleh tinggal dia selalu berdoa menangis buat saya di waktu malam.

Lain orang lain caranya..saya cuma tersenyum dan teringat ramai wanita yang bertanya mengenai perangai suami masing-masing. Ini mungkin salah satu caranya..setiap isteri lebih faham suami masing-masing.

Paling utama jaga solat dan minta pertolongan Allah. Allah akan bukakan jalan-ebit lew


...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...